به گزارش شهرآرانیوز، پنجمین دوره جشنواره کشوری ایدههای نو و تجربههای اثربخش مدیران و معاونین مدارس متوسطه با حضور عباس سلطانیان مدیرکل متوسطه نظری وزارت، محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت و سید امیر شوشتری مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی به میزبانی سالن همایشهای مرکز رفاهی امام علی (ع) مشهد برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، عباس سلطانیان مدیرکل متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر ضرورت حفظ ماهیت علمی و آموزشی مدارس اظهار کرد: در مدارس کشور از مدیران گرفته تا سایر ردهها، همه باید برای اجرای کامل برنامه درسی تلاش کنند و بر این اساس، خلق محیطهای تربیتی مهمترین راهبرد مدارس خواهد بود.
وی افزود: ایجاد دبیرخانه مدیران کل دوره متوسطه در استان خراسان رضوی، به این دلیل بود که با محوریت مشهدالرضا (ع) دانش و مهارت مدیران ارتقا پیدا کند، نیازهایشان احصا و کشف شود، رویکرد برنامهمحوری در مدارس نهادینه شود و امکان نظارت و پایش بیشتری بر فضاهای آموزشی وجود داشته باشد.
مدیرکل متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در انتهای سخنان خود ضمن تشریح راهبردها و سیاستهای اجرایی دبیرخانه استان خراسان رضوی گفت: «کیفیتبخشی به آموزش و جلوگیری از افت تحصیلی»، «رونق مهارتهای علمی، عملی و پژوهشی دانشآموزان»، «اجرای کامل برنامههای نظارت و ارزشیابی» و «توسعه عدالت در دسترسی به فرصتهای آموزشی» ازجمله برنامههایی است که در دستور کار اداره کل متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در دوره جدید قرار دارد.
محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش هم در ادامه این همایش با اشاره به پیامدهای تعطیلی مدارس و آموزش غیرحضوری در پیکهای اخیر کرونایی خاطرنشان کرد: با فراگیرشدن کرونا، موضوع آموزش غیرحضوری در نظام آموزشی کشور اجرا شد که اگرچه مرهمی بر زخم تعطیلی مدارس به شمار میرفت، اما پیامدهای خسارت باری برای ما داشت که ازجمله آن میتوان به چالشهای حوزه نیروی انسانی و بروز شکاف آموزشی در بین دانشآموزان اشاره کرد.
وی ادامه داد: تأکید داریم که در این شرایط، باید رویکردهای تربیتی در اولویت قرار بگیرد، زیرا هیچ علم و دانشی بدون تربیت صحیح مؤثر نخواهد بود؛ خصوصاً در شرایط کنونی که فضای مجازی و پیامدهای آموزش غیرحضوری بر دامنه این انحرافات افزوده است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ضمن تأکید بر ضرورت همراه شدن فرآیند پرورش و تربیت بر برنامههای آموزشی و تعلیمی تصریح کرد: اینطور نیست که تصور شود هر برنامه فرهنگی باید توسط معاون پرورشی انجام شود. ما معلمان را در برنامههای آموزشی داریم که بیشترین سطح ارتباطی را با دانشآموزان دارند و ساعات بسیاری از شبانهروز را با آنان سپری میکنند لذا باید بهموازات ارتقای محتوای آموزشی و تقویت فرآیند یادگیری و یاددهی، یک برنامه نظارت، پایش و سنجش اثربخشی در مدارس اجرا کرد تا در یک کلام، معلمان ما ارتقا پیدا کنند.
وی تأکید کرد: افزایش دو درصدی سهم آموزشهای فنی و حرفهای در کشور و اجرای طرح «هنرستانهای جوار صنعت» در بیش از ۴۰ هنرستان کشور، ازجمله اتفاقات سازندهای بوده که در آن، فارغالتحصیلان هنرستانهای کار و دانش و فنی حرفهای ما بهصورت مستقیم به بخشهای مختلف اقتصادی متصل میشوند.
کاظمی گفت: در حال حاضر بیش از یکمیلیون و ۸۲۴ هزار دانشآموز دوره متوسطه در کشور مشغول به تحصیل هستند و سهم بیشتری از این میان را دختران تشکیل میدهند.
سید امیر شوشتری مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی هم در این اجلاس ضمن تحلیل برنامهریزی دشمن برای تسخیر دل و ذهن نوجوانان دانشآموز اظهار کرد: تلاش دشمن این است که دانشآموزان ما در دورترین نقطه نسبت به ارزشهای اسلام و انقلاب قرار بگیرند و در این شرایط، جهاد تبیین بهعنوان یک تکلیف شرعی ضرورت پیدا میکند، زیرا این جبهه دشمن دارد و اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای عبور از شیوههای سنتی سنجش و ارزیابی در دستور کار قرار خواهد گرفت.